Hírek
2015. Június 13. 10:00, szombat |
Belföld
Forrás: MTI/fotó: infotatabanya.hu
Útdíj - Megyei e-matricát vesznek az autósok havi helyett

Átalakította a vásárlási szokásokat a megyei e-matrica, az adatok szerint a havi e-matricából csaknem 30 százalékkal kevesebbet vettek az autósok január 1-je és június 10-e között, mint tavaly ebben az időszakban.
Közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. az MTI-vel.
A NÚSZ tájékoztatása szerint tavaly június 10-éig 788 ezer havi e-matrica fogyott, míg ebben az évben 559 ezer.
Az alkalmi úthasználathoz és a tranzitforgalom számára leginkább megfelelő heti (10 napos) matricából tavaly ugyanebben az időszakban 3,1 millió, idén mintegy 3 millió kelt el, tehát itt nincs lényeges változás.
Az év elején bevezetett éves megyei e-matricából több mint 1,1 milliót vettek eddig az autósok.
Az adatok szerint az országos éves matricából is több fogyott az idén, 286 ezer, míg a tavalyi év hasonló időszakában 226 ezer.
A jogosulatlan úthasználat aránya a díjrendelet januári módosítása után 3,7 százalékos volt, de a tavaszi hónapokban már csökkenő tendenciát mutatott, 2,3-2,6 százalékos volt a bliccelés - ismertette a NÚSZ.
Az útdíjfizetési szolgáltató tájékoztatásában emlékeztetett: mivel a hazai gyorsforgalmi utak többsége díjkötelessé vált, ezért az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.
A főváros környékén a fizetős szakaszok kezdetére ezen felül kiegészítő tábla is utal. A tájékoztató táblák az M1, M3, M7 Budapestről kivezető szakaszain az utolsó díjmentesen használható csomópont előtt figyelmeztetnek arra, hogy milyen távolságot követően következik a fizetős autópálya-szakasz.
Az M0-s autóúton az irányjelző táblák informálnak a díjköteles útvonal kezdetéről az arra való ráhajtás előtt, így az autósok a díjköteles szakasz előtti utolsó csomópontnál elhagyhatják az autóutat.
Február 1-jétől egyes szakaszokat díjmentesen lehet használni. A megyei matrica hatálya a megye közigazgatási határán túl a megyét követő első csomópontig érvényes.
A díjköteles úthálózatról érdemes tájékozódni a nemzetiutdij.hu oldalon, ahol az országos térkép és a megyei térképek is megtalálhatók - tanácsolja a szolgáltató.
A NÚSZ felhívta a figyelmet arra is, hogy a hétnél több utas szállítására alkalmas személygépkocsik, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és a lakóautók a januártól bevezetett D2-es díjkategóriába tartoznak. Ha a fizetős útszakaszokon a D2-es kategóriába tartozó járművekre D1-es kategóriában váltanak e-matricát, az a szabályozás értelmében jogosulatlan úthasználatnak minősül.
Az új U díjkategóriába tartoznak a D2 és a B2 díjkategóriába sorolt járművek által vontatott pótkocsik (utánfutók). Ilyenkor a vontató járműre és a vontatmányra is meg kell váltani az e-matricát.
Az e-matricát a jogszabály értelmében minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megvenni, az akár néhány perccel később megvett e-matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után - figyelmeztetett a NÚSZ.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Május 02. 09:50, péntek | Belföld
Agrometeorológia: nagy szükség lenne a májusi esőre
Az Alföldön és a Kisalföldön nagy területen száraz a talaj, ezért rendkívül nehezen kel a vetés; a jövő hét elején ugyan a lehűlés mellett érkezik több-kevesebb csapadék, de területi eloszlása ismét egyenetlennek ígérkezik
2025. Május 02. 09:49, péntek | Belföld
Idén már 21 kutyabarát strand és fürdetőhely várja országszerte a kutyásokat
Gyarapodott a hazai kutyabarát strandok száma: tíz éve csak 8, idén már 21 kutyabarát strand és fürdetőhely várja országszerte a kutyásokat, ami jól mutatja a kutyabarát helyek iránti igény jelentős növekedését
2025. Május 02. 09:48, péntek | Belföld
Folytatódik a nyárias idő a hétvégén, de vasárnap már lehetnek záporok
Folytatódik a napos idő május első hétvégéjén, szombaton akár 31 Celsius-fok is lehet.
2025. Május 02. 09:44, péntek | Belföld
Orbán Viktor szerint az Európai Unió miatt teljesít továbbra is rosszul a magyar gazdaság
Nem akarok feladni egyetlen célt sem, amit 2025-re kitűztünk, ezért van az, hogy - bár tudatában voltunk a várható növekedési adatnak -, a parlamentben mégis elfogadtuk Európa legnagyobb adócsökkentési programját